Saturday, 20 April 2013


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
SEKOLAH RENDAH (TAHUN 4)
DISEDIAKAN OLEH : NUR FARHANA BINTI DZULHAIMI
                                 ( JEC 120015 )
MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL

KELAS : Tahun 4

MASA : 10:00 am – 10:50 am (50minit)

BILANGAN MURID : 32 orang
BIDANG : Membentuk dan membuat binaan

AKTIVITI :
Menghasilkan kipas tangan

KEMAHIRAN : Melipat dan menggam

TAJUK :
Kipas Tangan
OBJEKTIF P&P : Pada akhir pembelajaran pelajar dapat :
                            1) menghasilkan kipas tangan kertas yamg menarik dan kemas
                            2) mengetahui teknik yang boleh di gunakan
                            3) menguasai kemahiran yang di terapkan dengan teliti
                            4) menghargai hasil kreativiti sendiri.
KEPERLUAN : Kertas Warna, Kertas ‘monting board’, Gam , Riben, double tape.
,
                        
gunting, LCD,Laptop dan Speaker .
                         

LANGKAH:      1) Guru membuat perancangan pembelajaran sebelum proses pembelajaran.
                         2) Guru membuat deskriptif seperti memberikan pembayang awal kepada
                              murid-mirid tentang apa yang bakal mereka lakukan pada hari tersebut.
                         3) Guru menyampaikan isi pembelajaran kepada murid dengan tanyangan
                         4) Guru memberi pendedahan dan bimbingan kepada murid tentang proses
                             membuat kipas tangan.
                         5) Guru membuat latihan serta penilaian terhadap hasil kerja murid.

BUTIRAN / MASA
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Langkah 1 : pertunjukkan vedio ( 10 minit)
·         Guru memberikan sedikit penerangan berkenaan topic pembelajaran iaitu cara membuat kipas tangan.
·         Guru memaparkan video tentang beberapa jenis kipas tangan yang terdiri daripada pelbagai bentuk dan corak serta peralatan yang digunakan untuk membuat kipas tangan.
·         Murid memberikan sepenuh perhatian terhadap tayangan vedio.

o   Terdapat sesi soal jawab berkaiatan video yang di tayangkan antara murid dan guru.
(akan berlaku komunikasi dua hala)
Langkah 2 : (10 minit)

Aras 1
·         Guru meminta semua murid menumpukan sepenuh perhatian,mendengar dan melihat dengan teliti cara-cara yang ditunjukkan oleh guru.
·         Guru menerangkan dahulu langkah-langkah untuk membuat kipas tangan sambil menunjukkan demo kepada murid.

o   Murid memberikan perhatian.
Langkah 3 : (20 minit)

Aras 2
·         Guru meminta semua murid membuat kipas tangan dengan menggunakan bahan-bahan yang telah dibawa oleh murid.
·         Guru turut membuat kipas tangan bersama mereka serta menyebut langkah demi langkah supaya dapat membimbing murid-murid membuat kipas tangan tersebut.
·         Guru membantu pelajar yang masih keliru dan tidak faham langkah yang di terangkan.
o   Murid membuat kipas tangan dengan teliti dan kemas.
o   Terlihat idea kreatif setiap murid.
Langkah 4 : (5 minit)
Aras 3
·         Guru meminta murid menyiapkan kipas tangan dengan menghias kipas tangan tersebut mengikut kreativiti masing-masing.

o   Idea dan kreativiti murid terselah dengan terhasilnya kipas tangan yang pelbagai jenis dan corak yang menarik.
Penilaian ; (5minit)
Aras 4
·         Guru memuji semua hasil kipas tangan murid yang kemas dan cantik.
·         Guru bertanyakan beberapa soalan kepada murid-murid seperti :
1) Guru bertanya murid "Adakah kamu seronok membuat hasil kerja tadi?".
 2.)Murid diminta oleh guru memberitahu kegunaan kipas tangan.
 3.)Guru bertanya lagi, "Siapa yang ingin kamu berikan kipas tangan ini?".
·         Guru membuat rumusan pembelajaran untuk topic itu.
o   Murid seronok dan berpuas hati dengan hasil kipas tangan yang mereka hasilkan dengan usaha dan idea tersendiri.
REFLEKSI :
Setiap pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan akan berjaya sekiranya guru bijak memainkan peranan untuk menarik minat pelajar untuk membuat aktiviti yang disediakan tanpa mereka merasa cepat bosan dan ponteng minda.
Penggunaan vedio dalam proses pembelajaran dapat menghidupkan suasana kerana generasi muda masa kini sememmangnya lebih tertarik dengan teknologi.

No comments:

Post a Comment